Saturday 10 May 2014

PRESIDEN ISMA JANGAN MENANGGUK DI AIR YANG KERUH

RESIDEN ISMA
JANGAN MENANGGUK DI AIR YANG KERUH.

Di sebuah negara Islam yang berpandukan Al-Quran dan Al-Sunnah  penganut agama lain diberi hak kebebasan dalam mengamalkan ajaran agama mereka serta diberi pelindungan sewajarnya.Islam tidak memaksa mana-mana penganut agama lain memeluk Islam atau mengikuti ajarannya.

Daripada catatan sejarah kegemilangan kerajaan  Islam yang mashyur,Sultan Salahudin al ayubi. setelah berjaya merampas kembali kota palestine dari tentera salib.penganut agama lain ketika itu bebas mengamalkan ajaran agama mereka sepanjang pemerintahan Islam tanpa gangguan dan diskriminasi malah hak,harta benda dan rumah ibadat mereka juga dilindungi.itulah indahnya Islam,bukan setakat adil untuk semua bahkan menghormati hak penganut agama lain.

Berkenaan kenyataan presiden Isma Abdullah Zaik Abdul Rahman yang mengatakan bahawa bukan Islam tidak dikenakan enakmen kanun jenayah syariah (Hudud) adalah tidak adil dan mencadangkan supaya bukan Islam juga tidak terlepas daripada enakmen tersebut.

Kenyataan Abdullah Zaik Abdul Rahman ini menambahkan lagi keliruan dan presepsi buruk bukan Islam terhadap enakmen jenayah syariah (hudud).Melihat daripada kenyataan presiden isma ini,ia lebih kepada cuba mengeruhkan lagi keadaan dan kemungkinan cuba untuk mendapat politik milage.

Seharusnya sebagai bekas badan dakwah isma patut memberikan gambaran serta penerangan terbaik mengenai hukum Allah ini agar masyarakat bukan islam lebih faham dan bukan mencari kesempatan dengan meneguk di air yang keroh.

Pemimpin dan rakyat bukan Islam tidak seharusnya gusar dengan penguatkuasaan undang-undang jenayah syariah di Kelantan. Undang-undang yang diluluskan itu hanya meliputi orang-orang Islam sahaja. Oleh itu penganut agama lain tidak tertakluk kepada undang-undang hudud.

Untuk parti kecil seperti Isma ini adalah lebih baik diam sahaja daripada berkata-kata kerana apabila bersuara ia menonjolkan taraf mentaliti politik pemimpinnya yang rendah walaupun berpelajaran tinggi.

Andri Zulkarnaen Hamden @ abusiraj almuner
Ketua Penerangan
Badan perhubungan Pas Sarawak.

No comments:

Post a Comment